Blog genre – en god blogs 5 elementer

Vær unik! Skab f.eks. din egen model, som jeg gør det her, med min overskrift “en god blogs 5 elementer”. Dette blogindlæg er ikke ment som en hurtig genvej, men en opfordring til en grundig, langtidsholdbar blog i en blog genre der konstant udfordres af kommercielle kræfter. Med udgangspunkt i mine egne blogs, får du her 5 elementærer fifs til en god blog, som du nemt kan implementerer.

Vælg det rigtige ord til emnet

Grunden til at jeg har flere blogs, er primært fordi jeg har en kommerciel interesse i at få flere besøgende på mine hjemmesider, det indrømmer jeg gerne. Derfor vil jeg også gerne forsøge at optimere min indsats lidt, så jeg ikke skriver i blinde.

Her er hvad jeg typisk gør inden jeg skriver et nyt blogindlæg:

1. Erkender at jeg mangler besøgende og ikke vil betale for dem – derfor vil jeg skrive et blogindlæg, der forhåbentligt kan trække lidt brugere ind fra Google.

2. Vælger et emne jeg ved noget om og som kunne interesse mine besøgende. I det her tilfælde var det blog som genre.

3. Indsvævrer mit emnefelt til eksempelvis en “blogguide”.

4. Jeg kan efterhånden se, at mit nøgleord for blogindlægget er “blog”, men ved samtidig at kan konkurrencen om det ord på Google kan være høj, så jeg vil gerne finde et alternativ.

5. Når jeg har fundet et , i det her eksempel blev ordet “blog” til en sætning, nemlig “blog genre”. Så forsøger jeg at indflette sætningen “blog genre” ofte i mit blogindlæg, uden at det overdrevet for læseren, men gerne 1-2 % af alle ord i forhold til søgemaskinernes krav til søgeordstæthed.

Nu tænker du nok, hvordan fandt du frem til “blog genre” udfra ordet “blog”. Læs med.

Ubbersuggest er mit go-to værktøj

Prøv at Google ubbersuggest først!

Det er et gratis værktøj, der kan fortælle dig hvor høj konkurrencen er på Google for det eller de ord du indtaster, samtidig med, at du får vist hvor mange månedlige søgninger der er og vigtigt; alternativer.

Jeg valgte blog genre, fordi konkurrencen er lav og der er 170 søgninger om måneden. Det er ikke mange, men hvis jeg bare får 50% af dem på min hjemmeside, så har jeg 1.020 ekstra besøg om året. Gang det med 100 blogindlæg og jeg har 102.000 ekstra besøg på et år 🙂

Passion is fashion

Det går aldrig af mode, at skrive om det man virkelig brænder for, det der er ens passion, og det er måske kodeordet bag Vandreshoppens blog.

Egentligt sælger vi “bare” vandreudstyr, men med en vellykket blog, skaber vi også imteresse omkring vandring og deraf er vandreudstyr jo blot en følgesvend.

Så skriv om det du brænder for. Jeg møder ofte mennesker når jeg underviser i wordpress, hvis eneste argument for at bruge uanede mængder af tid påderes bloghjemmeside, er passionen for det de skriver om på hjemmesiden. Når man skriver om noget man brænder for, så brænder det igennem – det er alt andet lige, fortsat hemmeligheden bag en vellykket blog, hvis du spørger mig.

Det er ligegyldigt om du er en virksomhed der brænder for dine produkter eller Jytte der elsker at dele madopskrifter, så brænder det igennem, og det kan mærkes på enhver hjemmesides besøgstæller. En bonus ved at skrive relevant, godt og passioneret indhold er, at du tiltrækker mennesker med samme interesse, dermed den rigtige målgruppe hvis du er kommerciel.

Mange ord

Skriv helst ikke blogindlæg på under 500 ord, da det bliver anset af søgemaskinerne for at være tyndt indhold. På godt dansk, en tynd kop the af en artikel.

Du kender det nok godt selv. Det er super irriterende at lede efter svar på et emne, og så rende ind i et total ligegyldigt blogindlæg, fordi det er aaaalt for kort til reelt at give et fyldestgørende svar.

Så både for dine besøgendes og Googles skyld, skriv laaaange artikler i dine blogindlæg!

Lige en reminder

Der skal mere til en det jeg skriver her for en god blogs succes, men det er en god start, for en hvilken som helst blog genre.

Læs også om juraen ved sponsoreret blogindlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *