Dårlig reklame er dårlig reklame. Punktum.

Du har nok hørt det: Al reklame er god reklame! (ved godt udgangspunktet nok har været “al omtale” eller lignende).
Intet kunne være mere forkert. Det er det samme som at sige at dårlig omtale er god reklame, hvilket enhver kan høre, blot kan ødelægge et godt brand.
I de her internet tider (høhø), med anmeldelser online, skal der ikke ret meget til for at skade firmaets brand og renomé.

Eksempel:

Forestil dig at du får den fikse idé at smide reklamer på din firmabil. Skide god idé. Du har allerede betalt for reklamepladsen og bilen bliver jo set rundt omkring i det danske land – billig, effektiv? reklame.

Forestil dig så, at den der kører firmabilen er som vi danskere med et kørekort er flest. Vi er nok alle sammen kommet til at køre mere eller mindre “råddent” i trafikken, mere eller mindre uforskyldt. Måske firmabillisten har travlt og kører lige lidt forstærkt. Måske det er en ældre billist der kører i overhalingsbanen med 80 km i timen.

Du kan nok godt selv komme på et eksempel, hvor nogen har følt sig generet af din eller en anden billist’ handling i trafikken. Normalt når det sker, er billisten anonym, for så vidt man blot ser en nummerplade og en bil. Er bilen derimod fyldt med reklamer (for det er jo smart), så er den ikke længere anonym. Nu er det pludseligt et firma der støtter op om en dårlig billist, ja måske ligefrem tilskynder til at der køres “for stærkt” eller lignende.

Eksemplet stiller dermed spørgsmålet: er al reklame god reklame?
Det mener jeg ikke. Tværtimod mener jeg at eksemplet demonstrerer, omend lidt forenklet, en situation hvor en reklame bliver til en dårlig reklame. En dårlig reklame, der skader firmaets renomé.

Det værste eksempel på dårlig reklame jeg kan komme i tanke om, er dårlig kundeservice! Netop derfor er det så utroligt vigtigt at ethvert firma har øje for det der altid må og skal være det vigtigste, nemlig kunden.

Er du enig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *