Emailmarkedsføring: så mange muligheder

OBS! Jeg er sponsoreret af eMailPlatform. Denne artikel er derfor at anse som en reklame.

Har du tænkt over hvor mange muligheder der er med emailmarkedsføring? Min personlige erfaring er, at emailmarkedsføring kan være et effektivt værktøj ved online markedsføring. Det tager forholdsvis lang tid at sætte op, til gengæld er tidsforbruget derefter stærkt faldende, specielt hvis du vælger en udbyder med fokus på automatisering.

Udbydere af emailmarkedsføringsværktøjer

Der er mange forskellige udbydere af software til emailmarkedsføring, således både danske og udenlandske udbydere. Det er vigtigt at være opmærksom på, at man som dansk (Europæisk) virksomhed, skal sørge for at overholde reglerne om persondata – GDPR. Det betyder også, at de leverandører af software til emailmarkedsføring, skal kunne opfylde GDPR kravene om databeskyttelse, og det er dit ansvar, når du indsamler data på dine kunder til brug for markedsføring. Jeg har listet en samling af udbydere herunder, men jeg kan ikke garantere, at de alle opfylder GDPR kravene. Derimod har jeg angivet de udbydere, hvor jeg er gjort bekendt med, at databeskyttelsen er i orden, dermed ikke sagt at jeg garanterer eller de udbydere jeg ikke har viden om, per definition ikke opfylder kravene.

eMailPlatform (GDPR sikret)

Mailchimp

Big, bigger, biggest – data

Det handler om Big data, noget du garanteret har hørt om før, men vidste du, at du med den rette software til emailmarkedsføring, kan big data udnyttes til at målrette og optimere emailkampagner på tværs af virksomheden og dens kunder, uanset om det er B2B eller B2C.

Drop NoReply@domæne.dk

Når jeg udsender emailkampagner, så sørger jeg for at dem jeg skriver til også kan svare mig.

Der er ikke noget mere irriterende end at modtage en mail, med masser af information, som jeg har spørgsmål til, men som ikke kan besvares, og det giver heller ikke nogen mening.

Når jeg sender en mail, er det for at komme i kontakt med modtageren, så hvorfor skrive fra en noreply mail?

Det er kun offentlige institutioner, der kan være så snobbet over for deres “kunder”, at de kan udelukke en svarmeddelelse, for en virksomhed, er det ganske enkelt dårlig kundeservice.

Hvis kundeservice ikke er argument nok, så kan en noreply mailadresse også øge risikoen for at ende i spammappen.

Automatiske flows til automatisk emailmarkedsføring

Når jeg bruger emailmarkedsføring, så forsøger jeg at gøre det nemmest muligt for mig selv, samtidig med at kampagnerne skal være effektive. De seriøse softwareleverandører giver mig adgang til såkaldte “automatiske flows”. Min forretnings organisation, er stadig for lille til at vi har tid til big data, til gengæld har jeg altid tid, til at spare tid. Når vi internt automatiserer interne processor, uden at gå på kompromis med kvaliteten, så sparer vi tid og dermed frigivelse af ressourcer. Organisatoriske faktorer som antal medarbejdere, har udelukkende betydning for, hvor dybt vi kan arbejde med emailmarkedsføring.

Min organisation består af op til 5 personer, men derfor kan vi godt kaste os ud i emailmarkedsføring, dog ikke på samme niveau som en organisation med 1.000 personer.

Her er mit eksempel på et automatisk flow:

  1. Ny kontakt tilmelder sig emailliste
  2. Dobbelt opt-mail sendes som emailbekræftelse
  3. Velkomst mail med et godt introtilbud
  4. Efter 24 timer sendes mail med godt fif/tip
  5. Hver 7. Dag sendes relevant nyhedsmail

Dette flow er lidt forsimplet, og derfor et flow alle kan bygge, store som små. Det sker helt automatisk når først jeg har sat det op i f.eks. ePlatform.

Få nye leads og segmenter

Der kan være mange gode grunde til at segmentere sine emailkontakter, men her skal du holde dig for øje, at det først kan betale sig med defferentierede flows, når I har 5.000 relevante kontakter.

Derfor vil jeg her fokusere på, hvordan I nemt kan få nye, relevante emailkontakter (leads).

Tip! Det er bedre med relevante kontakter, end mange kontakter!

Nye emailkontakter kalder man for leads, og her kommer et par håndgribelige måder at få nye leads på.

Uanset hvordan du indsamler leads, så skal den nye mulige emailkontakt, altid have et relevant incitament til at tilmelde sig.

I min forretning giver vi 10% rabat på første køb. Andre eksempler er de “gratis” ebøger som mange lokker med. Et tredje eksempel er konkurrencer, udsigten til at vinde. Hvad du vælger handler om hvem du henvender dig til og hvad I vil kommunikere.

Leads med pop-up

I know, de er hammer irriterende, de der pop-ups på en hjemmeside. Det er bare sådan, at de virker!

Jeg selv er sponsoreret af Sleeknote, og jeg kan bekræfte at deres automatiskre pop-up system virker i virkeligheden, uden at spamme mine besøgende på hjemmesiden. I snit tilmelder 1-2% sig via en vist pop-up på min hjemmeside.

Leads med Facebook

Med Facebook kan I indsamle leads via en leadformular i en Facebookannonce, ud fra specifikke målgruppe kriterier.

Er det dyrt at komme igang?

Det synes jeg ikke. Priserne starter typisk ved 150-200 kr. Pr. Måned. Du har også muligheden mamge steder, for et gratis abonnement, men det anbefaler jeg ikke, for emailmarkedsføring er først effektivt, du får først adgang til de effektive funktioner, når du betaler for et softwareabonnement.

Skal jeg hjælpe dig igang med emailmarkedsføring, så inviter mig på en kop uforpligtende kaffe 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *