Jeg har gjort mig en maaaaaasse erfaringer fra min egen lille webbutik (Vandreshoppen.dk), og dem vil jeg da gerne dele med dig. I denne artikel, er det mine erfaringer med fragtløsninger til en webbutik.

Vil du hellere høre som podcast? Lyt til “Fragt og fragtmoduler til små webbutikker“.

Hvilke løsninger til fragt findes der?

Det er vigtigt at vi skelner mellem de der fragter vores pakker og gods, og de der sælger fragten til os. Jeg har valgt at dele disse i følgende 2 kategorier:

De fleste fragtfirmaer sælger også selv deres fragt, både til private og til andre virksomheder. Det kan dog være svært som mindre webbutik selv at få fragt til fornuftige erhvervspriser, specielt fordi mange fragtfirmaer så stiller krav om at der eksempelvis sendes mindste 5-10.000 pakker om året. Så bliver pakkerne til gengæld også afhentet på adressen. Et alternativ til at købe direkte hos de forskellige fragtfirmaer, er at benytte en fragtsælger, der typisk sælger fragtlabels til de fragtfirmaer som en webbutik ønsker at sende med.

Min liste med fragtfirmaer

Min liste med fragtsælgere

“Fri fragt” versus “gratis fragt ved køb for X kr.”?

Du må godt kalde mig småtosset, men jeg har altså kørt med “fri fragt uanset ordrestørrelse”, lige siden jeg startede ud som e-købmand. Det var et “trick” jeg aflurede fra en stor e-handler på markedet. Efter eget udsagn, var det ret smart – troede jeg! Havde blot overset det faktum, at hvis man sælger varer med en gennemsnits ordrestørrelse på 5.000-6.000 kr. udgør fragten typisk en meget lavere andel af varens pris, end hvis man sælger varer der i gennemsnit koster 100 kr.

Jeg har altid haft det sådan, at jeg ikke behøver opfinde den dybe tallerken, når nu andre har gjort det før mig. Dét jeg så siden har lært er, at jeg skal huske at der også er forskel på dybe tallerkener, og at jeg skal bruge den der passer til min forretning. Siden starten af 2020 skiftede jeg så fra “fri fragt uanset ordrestørrelse” til “fri fragt over 399 kr.”. Min store frygt var, at jeg mistede ordrer, fordi jeg nu havde vendet mine kunder til gratis fragt – det stik modsatte skete. Udover at jeg ikke mistede ordrer i ordrebogen, så kunne jeg samtidig konstatere, at jeg solgte mere, fordi der blev puttet mere i kurven for at opnå “gratis fragt”.

Nu kan jeg så blot banke hovedet ind i muren af ærgrelse, og konstatere at det skulle jeg have gjort fra starten, i stedet for at gå mine egne veje!