Mailchimp er måske en af de mest kendte udbydere af emailmarketing platforme. I denne artikel vil jeg tage dig igennem de mest grundlæggende trin når du skal igang med emailmarketing med Mailchimp. Først lige et par korte ord om min baggrund for denne guide. Jeg bruger aktivt emailmarkedsføring i mit arbejdsliv som ehandler, hvor jeg står bag butikker som Vandreshoppen.dk og Artdesign.dk. Da jeg startede med emailmarkedsføring brugte jeg Mailchimp, men fik senere et behov for at skifte udbyder, hvorfor jeg indgik et samarbejde med danske eMailPlatform, som jeg er virkelighed glad for at bruge, og som glædeligt har sponsoreret mig et abonmement. Mailchimp er dog stadig den mest kendte og måske begyndervenlige platform, hvorfor jeg tit starter med at fortælle om Mailchimp når jeg holder kurser i emailmarkedsføring. Anbefaler dog stadig at virksomheder benytter eMailPlatform, hvis de skal arbejde langsigtet med emailmarkedsføring. Lad os komme igang 🙂
Opret Mailchimp konto
Det er første trin. Det er gratis at oprette en konto, og du skal hverken bruge betalingsoplysninger eller CVRnr. Dog er det en klar fordel, at du allerede har enten en Facebookside, Twitterkonto eller en hjemmeside, da Mailchimp ligger vægt på dette.
Lær Mailchimp at kende
Når du er logget ind, kan du foroven se en horisontal menubar med punkterne: Campaigns, Lists, Reports og måske Content.
Grunden til at jeg skriver måske Content, er fordi Mailchimp nogle gange fjerner denne fra menuen.
Først en kort introduktion til menuen.
Campaigns
Her finder du de emailkampagner du har oprettet samt landingpages.
Templates
Skabeloner, både dine egne og de prædesignet fra Mailchimp.
Lists
Dine kundelister. Altså de forskellige kontaktlister med emails.
Reports
Rapporter med data over dine emails åbningsrater, klikrater osv.
Content manager
Her kan du se og oploade mediefiler som du vil bruge i dine emailkampagner. Det er nok primært billeder, men kan også være videoer og pdf-filer.
Create
Genvej til at oprette eksempelvis en emailkampagne.
Din profil
Yderst til højre kan du se din profil, hvor du kan ændre kontoindstillinger, integrationer med videre.
Hvad er Mailchimp?
Her vil jeg godt bruge et par linier på at uddybbe det indledende spøtgsmål.
Mailchimp er som nævnt udbyder af platform til emailmarkedsføring.
Andre udbydere er eksempelvis eMailPlatform.
Hvorfor ikke blot bruge en almindelig mailkonto?
Hvis man blot skal sende en email til sine kunder, kan man bruge sin almindelige email konto. Vil man derimod designe smukke emailkampagner, med automatik og salg for øje, så kan det godt betale sig at investere tid og penge i en god platform til emailmarkedsføring.
TIP#1 Fat papir og pen
Det er en rigtig god idé, at du inden du går videre med din første emailkampagne, sætter dig ned med et stykke papir og en kugle pen og skitserer følgende for dig selv:
- Hvem er min målgruppe for eksempelvis til et nyhedsbrev.
- Skitsere de første 3 emails dine modtagere vil modtage.
- Tænker over et farvetema, eksempelvis hvilke farver du bruger på din hjemmeside etc.
Første emailkampagne – din velkommen email
Det første en ny emailkontakt i din liste nok forventer at modtage, er en velkommen email.
Jeg har selv designet en sådan til Vandreshoppen.dk’s kundeklub hos eMailPlatform.
OBS! Foruden en velkomst email er der på forhånd opsat en double opt-in mail – skal jeg nok vende tilbage til.
TIP#2 Få styr på reglerne
Jeg har ofte gjort brug af Forbrugerombudsmandens vejledninger i mit arbejde med online markedsføring. Selvom om vejledningerne fra FOB ikke er gældende lov, kan de dog give en ganske god indikation af hvad man må og bestemt ikke må. Se eksempelvis FOB SPAM vejledning her!
Call-to-action knap med Mailto funktion
En smart funktion man nemt kan indsætte i sin emailkampagne, er en såkaldt call-to-action (CTA) knap med mailto og emnefunktion.
Nu tænker du sikkert, hvad er det?
Jo, forestil dig at du har et gratis arrangement, hvor du gerne vil have folk til at sende dig en mail som svar på indbydelsen.
Det kan du gøre ved at indsætte en knap i din emailkampagne (CTA), hvor du får vedkommende til at tage “action”, altså at gøre noget. Knappen kunne se sådan her ud:
Når man trykker på knappen, åbner der sig en ny mailkladde i vedkommendes emailprogram. I denne mailkladde er der allerede indsat en tekst i emnefeltet, f.eks. “Ja, tak, jeg vil gerne komme til arrangementet fredag!”
På den måde, har du gjort det meget nemt og indbydende for personen at sende dig et svar på indbydelsen.
For at knappen virker, skal du indsætte denne kode som link (URL):
mailto:kundeservice@vandreshoppen.dk?subject=Ja,+tak,+jeg+vil+gerne+komme+til+arrangementet+fredag!
Der må ikke være mellemrum i koden og du skal selvfølgelig udskifte emailadressen med din egen emailadresse samt dit eget emnefelt.
Sådan! Nemmere kan det ikke blive!
Eksempel på en Emailkampagne
Jeg har designet en emailkampagne som et gratis magasin for kundeklubben hos Vandreshoppen.dk. Du kan finde første udgave herunder, dog er nogle af farverne forsvundet i pdf processen 🙂