Kender du juraen omkring sponsoreret hjemmesideindhold?

Dette indhold er sponsoreret af The Visibility Guru. Denne artikel er derfor at opfatte som en reklame.

Jeg er både blogger, webshopejer og jurastuderende. Måske netop derfor føler jeg mig forpligtet til at kende og overholde reglerne for min færden online, men det kan godt nok være en skov af mange regler når man som jeg har en hjemmeside. Selv de der ikke er jurister ved, at uvidenhed ikke er en undskyldning, og når man dertil ligger en noget broget moralsk opfattelse fra ”internetbranchen”, om hvorvidt de danske regler skal overholdes, eller man blot skal forsøge at smyge sig uden om med noget teknisk snilde, ja, så bliver det ikke nemmere. Jeg vil ikke sidde på den høje moralske hest og love at jeg overholder alle regler, til gengæld vil jeg gerne og forsøger. Har du det ligesom mig, så kan du måske drage nytte af denne artikel, hvor jeg vil præsentere det mest basale jura når du har en hjemmeside.

Sponsorerede artikler, blogindlæg m.v.

At sponsorere en artikel eller et blogindlæg er blevet populært, det er der mange grunde til. Det kan for eksempel være for at promovere et produkt over for den forbruger der læser artiklen, men det kan lige så vel være for at imponere Google og andre søgemaskiner. Selvom formålet med at sponsorere en artikel i et bestemt medie kan være meget forskellige, er det ofte de samme gælder der gælder.

For ikke at blive for SEO nørdet i vores begrebsverden, så lad mig blot tilføje at der foregår en livlig handel af sponsoreret indhold på nettet, med det primære fokus at erhverve backlinks til egne eller sine kunders hjemmesider.

Hvad er et backlink?

Et backlink er i bund og grund blot et link fra én hjemmeside til en anden hjemmeside. Når vi bruger betegnelsen ”backlink”, er det fordi vi ser værdien af linket fra den hjemmesides synspunkt, der opnår trafik eller Google rating via linket. Det vil sige, den hvis hjemmeside der linkes til.

Hvornår er der tale om sponsoret indhold?

Sponsoreret indhold, kan nemt sidestilles med en annonce. Hvordan ved man om der er tale om en annonce?

For det første, så er der en professionel annoncør, der betaler for at der annonceres for virksomhedens produkter, serviceydelser eller endog navn.

For det andet, så er der en hjemmesideindehaver der på den ene eller anden måde bliver betalt af annoncøren for at annoncere for denne – uanset om det hedder sponsoreret artikel eller er en decideret annonce i et let genkendeligt annoncebanner format.

Jeg kender til følgende online annonceformater:

Et annoncebanner med et grafisk udtryk som eksempelvis banneret herunder.

(Eksempel på annonce)

Et reklamelink midt i en tekst. Som det ses i følgende tekst.

”Der var engang en mand der solgte cykler, for han kunne så godt lide blå cykler. Faktisk troede manden at blå cykler var de bedste i hele verden.”

I teksten ovenfor, er der indsat et reklamelink oven på teksten ”cykler”. Det vil sige, at når man trykker på ordet ”cykler”, så bliver man sendt ind på en forhandlerhjemmeside af cykler (såfremt der var indsat et rigtigt reklamelink). Det kan være svært at forstå, men et sådant link fra den rigtige hjemmeside, kan være flere tusinde af kroner værd. Det er en diskussion om der er tale om et reklamelink, hvis du blot afregnes én gang og ikke pr. Klik eller køb som følge af klik på linket.

Hvad skal man så gøre hvis man har en sponsor på hjemmesiden?

Du skal sørge for at skilte med det, hvis noget bestemt indhold på din hjemmeside er sponsoreret. Min erfaring siger mig, at hvis man er dygtige nok til at lave en hjemmeside med sponsoreret indhold, så er man også dygtig nok til at skilte med det.

Lad mig komme med et virkeligt eksempel.

Gennem et bureau får jeg nogle gange en sponsor til en bestemt side.

I dette eksempel er det min artikel ”Optimer til Google billedsøgning”, som du kan finde på denne URL: https://webshopintro.dk/optimer-til-google-billedsoegning/.

Denne artikel blev sponsoreret af en kunde til det bureau jeg benytter, der formidler reklameblogs.

Da kunden havde betalt x antal kroner for at sponsorere min artikel om Google billedsøgning, var der i virkeligheden tale om en artikel der indeholdte et reklamelink. Kunden betalte nemlig for at få indsat et link til sin hjemmeside ovenpå ordet ”Google billedsøgning”.

Det kan synes af lidt, at der så er tale om annoncering overfor læsere af min artikel, og jeg er ret overbevist om at formålet for køberen/kunden ikke var at sælge et produkt til læseren, men nærmere at optimere sin mulighed for at rangere højere i Googles søgemaskine, med andre ord var formålet søgemaskineoptimering (SEO). Det er dog underordnet ifølge gældende dansk ret, hvad formålet her var. Der er betalt for et link, ergo er der tale om et reklamelink. Selvom jeg i min opfattelse synes det er en noget rigid verdensanskuelse, så kan jeg vanskeligt se en anden mulighed, da det er noget nær umuligt at skelne mellem de to formål.

Nok om det. For at skilte med det, i mit forsøg på at overholde lovgivningen, så indsatte jeg følgende tekst lige under overskriften:

”Dette indhold er sponsoreret af x og indeholder reklamelinks. Denne artikel er derfor at opfatte som en reklame.”

Spørgsmålet bliver således, om det er nok?

Det siger Forbrugerombudsmanden

I Danmark er det Forbrugerombudsmanden, der generelt fører tilsyn med, at erhvervsdrivende overholde markedsføringsreglerne, primært i forbindelse med annoncering målrettet forbrugersegmentet.

Forbud mod skjult reklame jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 4.

Lov om markedsføring

Det er her vigtigt at understrege, Forbrugerombudsmanden er dialog og samarbejdsbaseret, og såfremt denne mener der er begået brud på markedsføringsloven, har Forbrugerombudsmanden kompetence til at anlægge sag ved domstolene mod den eller de erhvervsdrivende der er tale om. Det er herefter alene domstolene der har kompetence til at ikende den erhvervsdrivende en bøde.

Alligevel er det vigtigt at tage notice af det Forbrugerombudsmanden udtaler, da dette ofte er retvisende for gældende markedsføringsregler. I den forbindelse udgiver Forbrugerombudsmanden også vejledninger. Her vil jeg fremhæve 1 vejledning der i denne situation kan være aktuel for dig, eller den hvis hjemmeside der er tale om.

Vejledning til “Influenter”

Dette er en sammenfatning af Forbrugerombudsmandens vejledning til influenter og andre bloggere. Du kan finde vejledningen i sin fulde længde her!

  1. I stedet for ordet “sponsoreret”, så benyt ordet “reklame”.
  2. Får du penge for det, så er der tale om en reklame.
  3. Hvis du får noget af værdi til gengæld, så er der tale om en reklame.
  4. Er der tale om et affiliate-link, skal der stå “reklamelink” over eller i forlængelse af linket.
  5. Det skal være tydeligt hvem der reklameres for.

Forbrugerombudsmanden gør opmærksom på at disse råd er for at være sikker på at overholde markedsføringsloven. Det er dermed sagt, at mindre måske kan gøre det, men det bliver gradvist afklaret efter som der kommer nye domstolsafgørelser. Her vil jeg godt minde dig om, at det måske ikke er den fedeste situation at efterprøve grænserne ved domstolene, på baggrund af en Forbrugerombudsmandssag.

Min egen evaluering efter denne artikel bliver at jeg vil gøre følgende:

  1. Fremadrettet skrive at en bestemt artikel er at anse som en reklame i starten af artiklen.
  2. Huske at angive “reklamelink” når jeg benytter affiliate-advertising.
  3. Det er mit ansvar at læseren ikke er i tvivl om det er en reklame eller ej.
  4. Jeg skal angive hvem der reklameres for hvis ikke det fremgår af konteksten.

Jeg har besluttet mig for følgende tekst ved sponsorerede artikler uden affiliate links:

”Dette indhold er sponsoreret af x. Denne artikel er derfor at opfatte som en reklame.”

Og denne tekst hvis artiklen indeholder affiliate links:

”Dette indhold er sponsoreret af x og indeholder reklamelinks. Denne artikel er derfor at opfatte som en reklame.”

Hvem kan blive ansvarlige?

Den der har hjemmesiden.

Den virksomhed der reklameres for.

Det bureau der rådgiver og formidler kontakt mellem parterne.

-Reklamebureauer og pr-bureauer vil også kunne ifalde ansvar

Om mig

Mit navn er Oskar Verdoner Møller, og jeg har gjort det til min mission at være lidt nørdet i online universet med fokus på salg – da jeg driver min egen webshop: Vandreshoppen.dk!

Du kan læse mere til mig og mine sponsorerer og samarbejdspartnere som eMailPlatformSleeknoteDineroE-mærket m.fl. på min hjemmeside.

SEO Specialist om emnet:

SEO branchen har generelt set stort på udtalelser og krav fra forbrugerombudsmanden. Vi har dog det seneste år mærket en fokus fra store kunder på at overholde reglerne og i takt med at kunderne efterspørger det skal branchen nok rette sig ind. Der vil altid være brodne kar der gerne vil gå lige til grænsen eller over den, men vi tror på at SEO branchen også vil følge lovgivningen i takt med at branchen modnes. 


Vi tog selv et kig på vores metoder i 2018 og fik rettet ind. Vi havde et stort stykke arbejde for at overholde GDPR, men også kravene fra forbrugerombudsmanden om sponseret indhold og at få det implementeret så vores kunder stadig fik den samme værdi af deres links. Det trak tænder ud, men vi kunne lige inden årsskiftet præsentere det for vores kunder som alle har taget godt imod det.


Christian Soelberg Due, SEO Specialist, Visibility.Guru

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *