Min sponsor, firmaet “Marketingplatform”, har lyttet til deres kunder og tilbyder nu igen dansk support. Det er ikke hele supporten der bliver dansk, men tilsyneladende der hvor det giver mening, og ja, det kan give mening.
Når jeg bruger en marketingplatform til at udseende E-mails til kunder og kundeklubmedlemmer, så er det både nice og need to have, med en support der arbejder hurtigt. Outsourcing af supportdelen til lande hvor IT-support er billigere, kan måske give mening i forhold til at holde prisen nede, men samtidig er det som bruger rart, også at kunne få fat i en dansktalende support, uden at det foregår via Google Translate.
Hos Marketingplatform (der er min sponsor), lavede virksomheden en undersøgelse blandt sine kunder, og som de skriver:
“Her i MarketingPlatform gennemførte vi for nylig en undersøgelse af vores kunders behov og mening om os.
Det budskab der gav genlyd, var håndteringen af support på vores respektive markeder.
Vi lytter altid til vores kunders ønsker og har derfor foretaget de relevante ændringer for, at forbedre vores kundeoplevelse og supporthåndtering. Vi har forståelse for hvor vigtigt det er, at kunne tale med et menneske på vores lokale sprog, når der er behov for hjælp eller et kompliceret problem opstår.”
Marketingplatform, den 15. september 2022.
Derfor oprettede virksomheden telefonsupport på de respektive modersmål i norden, således at der fremover både ydes support på engelsk, og på dansk i Danmark. Som Marketingplatform skriver, så har det den naturlige konsekvens:
“Dette sikrer, at vores kunder kan kommunikere med vores supportpersonale på en klar og kortfattet måde uden misforståelser. Vores online support chat forbliver på engelsk.”
Marketingplatform, den 15. september 2022.
I ovenstående tilfælde var det fra outsourcing til delvis insourcing, men mon ikke flere virksomheder generelt, kan få noget godt ud af løbende at lytte til kundens behov, og faktisk foretage nogle af de forespurgte ændringer? Det prøver jeg i hvert fald personligt altid at holde mig for øje, det er trodsalt kunderne der er det vigtigste uanset hvilken type af “forretning” man driver.