Jeg har efterhånden flere kunder i porteføljen der enten ejer en restaurant, et hotel eller begge dele. Når de ringer og spørger om jeg vil hjælpe med at optimere deres online tilstedeværelse, siger jeg selvfølgelig ikke nej. Det er faktisk ligegyldigt om det er med udarbejdelse af en WordPress hjemmeside, få styr på markedsføringsbudgettet, oprettet én Facebook annoncekampagne, eller få fingeren rundt om det med Google.
Da jeg har alt lige fra pølsevogne til hoteller i min kundekreds, så er det selvfølgelig lidt forskelligt hvor stort behovet er, men der er stort set altid noget grundlæggende som jeg starter med, og det er disse grundlæggende ting jeg gerne vil dele med dig her! 😉
Artiklen kan selvfølgelig også bruges af andre med interesse i online markedsføring, så det er blot at kaste sig ud i læsningen.
Oversigt over ting jeg anbefaler at starte med:
- Google Search Console
- Hjemmeside
- Facebookside
- Facebook annoncer
- Google Ads
- Google My Business
- Google Analytics
- Markedsførings budget
- Markedsføringsplan (Årsplan)
Hvad er et sitemap via Google Search Console?
Hvordan forklarer man det nemmest, jo altså, det har noget med SEO (søgemaskineoptimering) at gøre, og det er Google værktøj som man kan bruge til at forbedre nogle helt “simple” ting på ens hjemmeside, så den bliver mere Google-venlig og derfor har en højere sandsynlighed for at komme øverst på Google i forhold til konkurrenterne.
Helt grundlæggende, gælder det til at starte med, om at få tilføjet et “sitemap” til sin egen hjemmeside, og derefter dele oversigtskortet over siden med Google via Google Search Console. Man laver altså en form for digital kort over hjemmesideindholdet på ens hjemmeside, og derefter deler man kortet med Google, så Google nemt ved hvordan hjemmesiden skal indekseres.


Har du en WordPress hjemmeside, kan du bruge et SEO plugin der hedder Yoast SEO til at lave et sitemap.